Gramatické lekce

16. srpen 2012 | 22.20 |
blog › 
Gramatické lekce

Přichází průběžně poměrně dost dotazů, které se týkají táborových dopoledních gramatických lekcí. Jak vypadají, co děláme a jak?

  • Do lekcí se podle účastníků obvykle dělíme na dvě skupiny. Není účelem se dělit na slabší a silnější studenty, což zdůrazňujeme i dětem. Problémem je věkový rozptyl. Někdo už má za sebou ve škole budoucí i předpřítomný čas, druhý zase skončil u minulého... V lekcích se dělíme tedy podle probrané látky. Obsah lekcí se pak zas tolik neliší, rozdílem je jen používaná angličtina. Ve skupině s pokročilejší gramatikou zkrátka mluvíme o něco "složitěji".

  • Během prvního dne se snažíme zjistit, jak na tom v reálu účastníci jsou s angličtinou a na základě toho si operativně vždy stanovíme cíle, kterých chceme během tábora dosáhnout. Například cíle pro skupinu mohou například být: Zopakovat a ujistit se v čase: přítomném prostém a průběhovém, minulém prostém a průběhovém.Naučit se budoucí čas pomocí will. Naučit se správné používání modálních sloves. Odstranění chyb v používání přítomného času ve třetí osobě. Rozšíření zásoby sloves a přídavných jmen. Schopnost aktuálně reagovat na mluvenou angličtinu. Schopnost spellovat.

  • Podle jazykové úrovně účastníků zahrnujeme do lekcí i tématické okruhy, mezi nejběžnější, které používáme nejčastěji patří: Directions, popis cesty (orientace ve městě, žádost o pomoc). Shopping, nakupování (názvy obchodů, zboží a oddělení v obchodech, běžné fráze). Hopital, nemocnice (o běžných zraněních, nemocech, lékařské péči). Airport and railway station, Letiště a vlakové nádraží (jak koupit letenku, jak řešit problémy na letišti, či nádraží, odjezdy, příjezdy atd.), Restaurant and pub, Restaurace a hospoda (jak si objednat, orientovat se v menu, stížnosti a řešení alergií...). Party time (seznamování se na párty, přátelské a partnerské vztahy, běžná zdvořilá konverzace). Sport and movements, sport a pohyby (základní pohyby těla a pokyny, sporty, pravidla a specifická slovní zásoba k nim). 

  • Gramatická lekce má 90 minut. 

  • Obvykle je průběh lekce následující: Opakování slovíček a frází z předchozího dne (10 minut) - - - Nové gramatické jevy (15 minut) - - - Praktické zkoušení využití gramatiky (25min) - Začátek tématického okruhu, související slovní zásoba a základní fráze (10 minut) nebo hry se slovy a tvořením vět v angličtině (40 min) - - - Trénování reálných situací vázaných k tématickému okruhu - například  vstupujeme do simulované restaurace, komunikujeme s rodilím mluvčím jako číšníkem. Objednáváme si, upozorňujeme, na co jsme alergičtí, vybíráme jídlo a ptáme se, co které obsahuje. Hodnotíme servis a kvalitu jídla. Učíme se i jídlo reklamovat, případně si asertivně v cizím jazyce postěžovat a domoci se nějaké náhrady atd... Platíme a učíme se, jak a jaké dát spropitné... (30 minut). Ne každý den probíráme nové gramatické jevy, některé lekce jsou čistě tématické. V rámci tématických lekcí se snažíme dětem přiblížit i  život a zvyky v zahraničí (jak se liší česká a americká restaurace, jak je to v zahraničí s placením "cash", co je a není v jednotlivých státech slušné atd...).

  • Dále do gramatických lekcí zahrnujeme drobné hry, kvízy, týmové úkoly. Několik z nich najdete v chystaném článku v nové rubrice "Rady a tipy" - jak na angličtinu.


 

Zpět na hlavní stranu blogu